کشت و کار هندوانه

هندوانه گیاهی است بوته ای، از دسته صیفی جات، یکساله تابستانه و علفی از خانواده کدوئیان. منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی خصوصاً پتاسیم و منیزیم است. چین، ترکیه،  ایران، برزیل و مصر به ترتیب از تولید کنندگان برتر این میوه در جهان می باشند.

سیستم ریشه ای قوی و کامل این گیاه، تا عمق یک و نیم متری و حتی بیشتر در خاک نفوذ می کند و ریشه های فرعی آن در ۲۰ تا ۳۰ سانتی متری خاک پراکنده اند. توصیه می شود برای دستیابی به سیستم ریشه ای مناسب، قبل از کاشت حتماً از کودهای آلی همراه با شخم استفاده گردد و در زمان کاشت بذر یا انتقال نشاء به مزرعه، اسید هیومیک  بصورت بذر مال یا آغشته به ریشه یا همراه آبیاری مصرف گردد و زمان ۲ تا ۳ برگی بوته ها نیز به سبز پودر و کود کامل فسفر بالا (مثل ۱۰ ۵۲ ۱۰) همراه آبیاری مصرف شود.

هندوانه دارای ساقه خزنده، نازک و طویل با مقطع پنج ضلعی مدور و کرکدار است و طول آن تا ۵ متر هم میرسد. مصرف متناوب کود های حاوی ازت بالا از طریق آبیاری و محلولپاشی ترکیباتی همچون رویال و کودهای مرکب (مثل ۲۰ ۲۰ ۲۰) بطور مجزا و یا توام با هم طی چند نوبت، بر اساس توصیه فنی، رشد رویشی مناسب بوته ها را تضمین می نماید.

تعداد گلها در هر بوته بسته به رقم متفاوت است بطوریکه در برخی ارقام اصلاح شده تنها یک میوه بر روی بوته ها باقی می ماند و در برخی دو تا سه میوه بر روی ساقه اصلی تشکیل شده و با تغذیه مناسب به وزن دلخواه و بازار پسند می رسند و در ارقامی نیز تعداد میوه ها محدودیت ندارد. به هر حال محلولپاشی ترکیباتی همچون آلگامیک و منافرت روی و کویسلم قبل از گلدهی و در آستانه گلدهی، تعداد گلهای بارور و یکنواختی در اندازه میوه ها را به دنبال خواهد داشت.

اندازه، وزن، شکل، رنگ و یکنواختی میوه ها در کشت هندوانه از اهمیت خاصی برخور دار است لذا توصیه می شود میوه های بد شکل و بی ارزش را حذف کرده و در ارقام با میوه بزرگ، دو میوه بر روی ساقه اصلی و در ارقام با میوه متوسط، ۳ تا ۵ میوه را بر روی هر بوته حفظ نماییم. مصرف صحیح کودهای حاوی پتاس بطور متناوب و به مقدار مناسب از زمان پرتقالی شدن میوه ها، همراه با محلولپاشی رویال کلسیم و منافرت پتاسیم، کیفیت و کمیت محصول را تضمین می نماید.

متذکر می شود مطالب ارائه شده در این مقاله بطور عمومی بیان شده و جهت اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجرب مشورت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *