انگلی که گل می دهد!

نگاهی به نحوه کنترل گل جالیز

از مهمترین علفهای هرز انگل شناخته شده در دنیا با بیش از ۲۰۰ گونه و دامنه انتشار در ۸۰ کشور دنیا است و درر ایران قریب ۳۰ گونه آن شناخته شده است.
گل جالیز گیاهی دو لپه و تمام انگل است که بعلت نداشتن بافت سبز قادر به تولید مواد غذایی مورد نیازش نبوده و تمام غذای مورد نیاز خود را از طریق اتصال بهه ریشه گیاه میزبان و استقرار بر ریشه ها تامین می نماید. لذا کنترل و نابودی آن بدون تاثیر برگیاه اصلی امکانپذیر نیست.
دومین خسارت این علف هرز به گیاه اصلی مزرعه علاوه بر تغذیه مستقیم از شیره گیاهی، پوساندن ریشه های گیاه در محل اتصال اندام مکنده به ریشه است.
مهمترین عامل انتشار آن در مزارع چرای دام پس از برداشت و تردد آنها از مزارع آلوده به مزارع سالم می باشد و بعد از آن به استفاده از کودهای دامی آلوده قبل ازز کاشت، تردد تراکتور و ادوات کشاورزی، باد و آب می توان اشاره کرد.

این علف هرز گرما دوست در خاکهای قلیایی با رطوبت متعادل، انگل گیاهانی چون گوجهه فرنگی، بادنجان، پیاز، هندوانه، خیار،آفتابگردان، توتون، عدس، گلرنگ، باقلا و … است لیکن در استان فارس گونه مصری یا گلک (با گلهای آبی تا بنفش) انگل مزارع گوجه فرنگی است و همه ساله خسارات سنگینی به زارعین وارد می نماید. در برخی موارد شدت و تراکم آلودگی به حدی است که کشاورز از ادامه عملیات داشت بخاطر مقرون به صرفه نبودن فعالیت، صرفنظر کرده و مزرعه را رها می نماید.

آلودگی مزرعه به گل جالیز = ورشکستگی

کشاورزان این مناطق از ایام گذشته با این علف هرز در مزارع گوجه فرنگی آشنا بوده اند و روشهای مختلف و گاهاً عجیبی را جهت کنترل آن و کاهش خساراتت ناشی از آن بکار می گرفته اند. از آن جمله: محلولپاشی نفت، گازوئیل, پاراکوات خالص و نیترات با دوز بالا ، سمپاشی علف کش ترفلان ۴۰ روز قبل از کاشت مستقیم بذر، غرقاب کردن مزرعه تا مرز خفگی گیاه اصلی، تزریق سموم علف کش با سرنگ بدرون سنبله، پوشاندن گل جالیز با نایلون مشکی و کش پول، وجین دستی تا ریشه، استفاده از قارچهای ارائه شده توسط برخی شرکتها، مصرف بیش از اندازه کودهای ازته و … اما تا بحال نتیجه موثر و مقبولی نیافته اند.

راهکارهای کنترل گل جالیز

– از همه مهمتر پیشگیری از ورود بذر به مزرعه است (پیشگیری از چرای دام)

– برگرداندن سریع بقایای گیاهان با شخم عمیق

– حذف گلهای جالیز قبل از تولید بذر و از بین بردن آنها به روش صحیح

– قرار دادن گیاهانی همچون سورگوم، ذرت ، سیر و برنج در تناوب زراعی (گیاهان تله)

– مصرف مواد شیمیایی محرک بذر گل جالیز در مزارع آیش

– کاشت ارقام مقاوم و متحمل به گل جالیز

– رها سازی غاز در مزرعه

– رها سازی مگس گل جالیز در مزارع (در برخی مناطق تا ۹۰% در کاهش تولید بذر موثر بوده است)

– استفاده از برخی گونه های قارچ فوزاریوم

– قطع سنبله های گل جالیز قبل از تولید بذر

– تغذیه مناسب و قوی نگاه داشتن میزبان

روش پیشنهادی ما:

از میان راهکارهای پیشنهاد شده و بکار گرفته شده در این خصوص ما اعتقاد داریم بهترین و کارآمدترین روش علاوه بر کاشت ارقام مقاوم و متحمل، تغذیه مناسبب گیاهان میزبان است، چرا که باور داریم با تغذیه استاندارد، قادریم علاوه بر تولید محصول سالم با کیفیت و کمیت در خور توجه، با حفظ سلامت گیاهان، توان مقاومت و چیرگی بر بسیاری از آفات، بیماریها و علفهای هرز و عوامل خارجی را درآنها افزایش داده و غلبه بر آن عامل زیانبار را میسر سازیم.
قبل از هر اقدامی به محض مشاهده گل جالیز در مزرعه گوجه فرنگی با ما تماس بگیرید تا با دستورالعمل تغذیه ای ساده و هزینه ای متعادل این گیاه هرز انگل را بهه نحو احسن مدیریت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *