کشت و کار یونجه

یونجه اولین بار توسط ماد ها جهت تامین غذای دام هایشان اهلی گردیده است، این گیاه منشاء کویری دارد و در حال حاضر در تمام مناطق معتدل کشت می شود، گیاهیست چند ساله با ریشه های راست و قوی که تا عمق ۳ متری خاک نیز دیده شده اند، از تیره بقولات و تثبیت کننده ازت می باشد.

یونجه سرشار از ویتامینها، پروتئین ها، پتاسیم، فسفر، کلسیم، منیزیم و آهن و مقادیر جزیی ارسنیک و سیلیس است و غذایی بسیار غنی و قوی برای دام ها بوده و در حال حاضر بعلت دارا بودن مواد مغذی مصرف غذایی نیز دارد.

حدود ۶۵ رقم یونجه وجود دارد و عمده ترین ارقامی که در ایران کشت می شوند : همدانی، بمی، یزدی، قره یونجه، بغدادی، مائوپا و رنجر می باشد که با توجه به شرایط آب و هوایی، در مناطق مختلف کشور کاشته می شوند. یونجه همدانی مخصوص مناطق سرد، یزدی  معتدل و بمی و بغدادی برای مناطق گرم می باشند.

مناسب ترین زمان کشت یونجه در مناطق با زمستان معتدل، در پاییز و در نواحی با زمستان سرد در بهار می باشد. بهتر است کاشت بصورت نم کار و مخلوط با جو انجام شود، رقم بذر متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه انتخاب شود و از خلوص بالای ۹۵% برخوردار باشد. به علت اینکه این زراعت، چندین سال زمین را می پوشاند و در هر سال چندین چین دارد، نیاز به بستر کاشت نرم، یکنواخت و حاوی مواد آلی فراوان برای آن ضروریست. بنابر این افزودن ۳۰ تا ۴۵ تن کود دامی پوسیده، کودهای شیمیایی فسفره و پتاسه بر اساس آزمون خاک و ۵۰ کیلوگرم اوره در هر هکتار با شخم مناسب در راستای ایجاد مزرعه ای سالم و عملکرد پویا و مطلوب ضرورت دارد.

خطرناک ترین علف هرز یونجه، سس است که از شیره پرورده گیاه تغذیه کرده و بوته را نابود می کند. جهت پیشگیری از آلودگی مزرعه به این انگل، استفاده از بذر پاک و استاندارد، کود های آلی عاری از بذر سس، کاشت اواخر تابستان و کاشت با تراکم بالا (مناسب) توصیه می شود.

با هر چین مقادیر متنابهی مواد غذایی از مزرعه خارج می گردد که بایستی جهت پایداری عملکرد و افزایش عمر مزرعه این مواد را به نحو مطلوب به خاک و مزرعه برگرداند، لذا توصیه ما این است که بعد از هر چین یک گالن به سبز مایع در هر هکتار همراه آبیاری مصرف شود و بعد از آب دوم رویال تریس، رویال آمین و کود حاوی پتاسیم با هم مخلوط و محلولپاشی شود. بهتر است یک چین در میان همراه آبیاری سوم سولفات پتاسیم محلول و به سبز پودر مصرف گردد. ضمناً مصرف ۵ تا ۱۰ تن کود آلی عاری از علف هرز بعد از چین اول بهاره به سبب آزاد سازی دی اکسید کربن در زیر چتر گیاه، بر افزایش کیفیت و کمیت محصول تاثیر گذار است.

در مزارع با عملکرد بالا و آهک پایین، محلولپاشی رویال کلسیم نیز با نظر کارشناس توصیه می گردد. (به ازاء برداشت هر ۵ تن علوفه ۷۵ کیلوگرم کلسیم از خاک برداشت می شود)

زمان برداشت یونجه عامل بسیار مهمی در تعیین عمر اقتصادی مزرعه، کیفیت محصول و کمیت آن است بگونه ایکه برداشت زود هنگام از طرفی سبب کاهش عمر مفید مزرعه و ضعیفی بوته ها به مرور زمان می شود و از طرف دیگر، کاهش تناژ و افزایش کیفیت محصول را به همراه دارد و برعکس آن برداشت دیر، بعلت ریزش برگها و خشبی شدن علوفه ها از کیفیت آن کاسته ولی عملکرد را بالا می برد. توصیه ما این است: زمانی که ۱۰ تا ۲۵ درصد مزرعه به گل نشسته، بوته ها را با ارتفاع ۵ تا ۱۰ سانتیمتر از سطح خاک درو نمایید. در ضمن یونجه کشت پاییز را در سال اول نباید درو کرد و برداشت اول یونجه کشت بهار را تا زمان گلدهی کامل به تعویق انداخت.

توجه به این نکته مهم است که توصیه های تغذیه ای این مقاله کلی بوده و در موارد خاص بهتر است با کارشناس مجرب مشورت شود.

۲ نظرات شما

  • سلام وفت بخیر
    من برای اولین بار دارم کشاورزی می کنم، میخواهم یونجه بکارم، ایا در اواخر خردادماه امکان بذر پاشی هست؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *